Att inte bli vald | Vikten av en fungerande rekryteringskommunikation

14:03

Alla som någon gång sökt jobb har troligtvis fått ett meddelande som säger: "valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun / den här gången blev inte du vald". Känner inte riktigt till den svenskspråkiga varianten, men något i den stilen i alla fall. Att få det här meddelandet kan vara väldigt knäckande. När jag var 17–18 år gammal sökte jag så många sommarjobb att jag fick flera dylika meddelanden varje dag. Det ledde till en viss passiv-aggressivitet som gjorde att när jag väl läste ett sånt meddelande så hamnade företaget på svarta listan: ett företag jag aldrig vill söka jobb hos igen.

Som många andra har jag också sökt några sommarjobb i år också. Jag har inte sökt extremt aktivt, då jag också haft planen att så småningom testa mina egna vingar och ta mina första steg som egenföretagare. En stund hade vi dock lite osäkerhet gällande sommaren ekonomiskt, vilket gjorde att jag ändå bestämde mig för att skicka in min ansökan till några arbetsplatser jag kände påriktigt kunde ge mig något. Jag har inte blivit vald, men jag har lärt mig något annat. Jag insåg vikten av en fungerande rekryteringskommunikation.


Rekryteringskommunikationen är en av företagens viktigaste vapen då de försöker bilda en fungerande employer branding. Employer branding handlar om hur företag uppfattas av dem som söker jobb hos dem, men även hur företaget uppfattas av dess nuvarande och tidigare anställda. Detta bygger på hur företaget behandlar sina arbetstagare, hur de kommunicerar och hur de informerar. Då kommunikationen fungerar hjälper den till med att bygga organisationens rykte, branding och bygger en bra bas för att arbetstagarna också ska vilja stanna hos organisationen i flera år. Därmed är det något företag bör satsa på. Det handlar heller inte bara om hur kommunikationen organiseras i jobbannonsen eller hur bra intervjuerna organiseras. Det handlar även om hur man informerar folk om att de inte fått arbetsplatsen.

Den här teorin blev väldigt tydlig för mig i vår när jag sökte sommarjobb. Jag fick en intervju till ett stort företag i Finland - chefen ringde mig och höll en kort och trevlig intervju via telefon, efter vilket chefen bjöd in mig till kontoret för den riktiga intervjun. Intervjun gick också väldigt bra. Chefen lyckades bilda en väldigt öppen dialog mellan oss, som gjorde att det inte bara var en mekanisk intervju där jag berättade vem jag var och chefen berättare om vem de var. När jag lämnade intervjun hade jag en väldigt bra bild av organisationen och kände att atmosfären var trygg och avspänd. Jag kände att det här var en arbetsplats jag kunde tänka mig jobba på.

Tyvärr fick jag ändå inte jobbet, men företaget hamnade inte på en svart lista för det. Chefen var väldigt bra på rekryteringskommunikation, vilket gjorde att jag fick en positiv känsla även om resultatet i sig var negativ. Chefen förskökte ringa, men jag kunde inte svara, så jag fick ett epost-meddelande i stället. Ett meddelande där chefen berättade hur många som hade sökt, hur många som intervjuades (väldigt få, vilket redan ökade på självkänslan) och varför hen som valdes hade valts. Därefter berättade chefen kort om att valet var svårt och vad hen hade tyckt om hos mig. När jag hade läst det meddelandet kände jag mig stark och bekräftad, och jag kunde hur lätt som helst söka jobb hos dem igen eller rekommendera arbetsplatsen för någon annan. Detta är makten av en fungerande rekryteringskommunikation - det kan som bäst bilda en positiv bild av företaget även då företagets beslut inte direkt gynnar personen i fråga.

Givetvis hade min positiva reaktion också säkert att göra med att jag har andra planer för sommaren som jag är taggad på. Om jag inte hade haft planer hade jag säkert inte känt mig lika glad, fastän rekryteringskommunikationen var väl utförd. Men jag hade varit gladare då också än om jag bara hade fått den mest gråa, typiska och tråkiga svaret man kan få: "valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun"

När du söker jobb, tänk på det här. Tänk på hur rekryteringskommunikationen är organiserad, för den kan också ge ledtrådar om hur den interna kommunikationen inom organisationen är organiserad. Är det ett företag du vill jobba hos, hur behandlar de sina eventuella arbetstagare?
Om du erbjuder jobb, tänk då även på det här. Tänk på att vara personlig och att säga något annat än det gamla och gråa. Bygg istället en personlighet och tillit - tänk på att det redan är viktigt i rekryteringsskedet.

You Might Also Like

0 comments