Så behåller du nyårsmotivationen - 5 tips!

09:00

Januari är väl möjligheternas månad. Eller är det kanske bara första delen av månaden? Hur som helst så känner jag av det. När det nya året börjar känns allting möjligt. Det är lätt att bygga upp idealbilder om hur man ska bli en idealmänniska under årets lopp. Man ska träna, bli rik, träffa vänner och familj ofta, bygga hus, skaffa barn, jobba mycket och samtidigt åka på massor av resor. På något sätt känns det här nästan rimligt när man skriver ner sina önskemål för det nya året. Luften är full av optimism och längtan - något som också kan kallas motivation.

Motivation är ett intressant fenomen. När man har mycket av det är det lätt att känna att allt är möjligt, men som vi alla vet håller motivationen inte för evigt. I alla fall håller den inte i så hårt. Det värsta är ju att det inte bara är de mest idealistiska målen som plötsligt börjar kännas omöjliga utan även de realistiska målen. Plötsligt känns det omöjligt att läsa 10 sidor om dagen eller gå till gymmet en gång i veckan. Hur ska man göra när motivationen blir svagare? Hur ska man kunna fortsätta med sina mål året ut?



1. TED talks och andra motivations videon


Det här är kanske lättaste vägen ut, men den fungerar till en viss grad. Det fungerar speciellt då man bara känner sig lite omotiverad. När man kollar upp videon med rytmisk musik, en taggad röst och klipp av människor som lever sitt bästa liv - ja, då är det inte så svårt att själv också vilja bli sådan. För mig fungerar det alltid då min glöd börjat avta men ändå ännu har liv i sig. Då förstärker videorna glöden på nytt. Det är effektivt!


2. Track your progress



Ibland hjälper det bara att se hur långt man kommit för att bli motiverad inför att gå vidare. Det finns alltid sätt att skriva upp hur ens mål går. Jag har nu sedan universitetet började förra veckan använt mig av pomodoro-tekniken, som innebär att man studerar i 25 minuter och har en paus i 5. Efter fyra stycken block har man en lite längre paus på 15-30 minuter. Tekniken motiverar verkligen, för att det finns en nätsida man kan använda, som ni hittar här. När man loggar in sparas alla ens studiestunder i systemet och det blir möjligt att se hur bra man gjort av sig under dagen eller dagen innan. Det motiverar verkligen! Det blir lättare att hålla sitt mål i siktet om man håller reda på hur långt man redan kommit. Då vill man inte ge upp. 


3. Dags att sänka ribban? Använd delmål! 


När någonting känns för svårt låter jag hellre bli att försöka helt och hållet. I fall jag i dag plötsligt skulle få en enorm motivationsrus och vilja att bygga ett hus, så skulle troligtvis min motivation sjunka väldigt snabbt när mitt projekt skulle börja. Varför? För jag har ingen aning om hur man bygger ett hus. Det betyder inte att man inte ska ha stora mål eller att det är värdelöst att försöka, men om man märker att ens motivation är på bottennivån och man inte klarar av att höja den är det kanske värt att fråga sig: är målet bara för svårt? För att öka motivationen i det här fallet kan det löna sig att försöka göra mindre mål på vägen. I stället för att bygga huset så anmäler jag mig kanske på någon kurs där jag lär mig det (kanske ett dåligt exempel, vet inte hur många husbyggningskurser det finns, men you get the Idea!). Kursen kommer jag ju klara av - då känner jag ju mig mer motiverad igen och klarar av att traska vidare mot nästa delmål!


4. Ta pauser och njut av det du gör


När vi börjar med något nytt är vi motiverade och vi tycker ofta också det är kul. Det är spännande, allting är möjligt och vi vill bara nå målet så snabbt som möjligt. Faran finns ändå att det om ett tag inte känns lika kul och spännande mera. Plötsligt blir målet man har ett måste och då vill man plötsligt inte göra det mera. Ta därför också pauser från det du strävar mot: beroende av vad det är kan pauserna vara 10 minuter eller någon dag. Att våga ha en ledig vecka från träning eller ta en ledig kväll från läsandet. Ibland behöver hjärnan och kroppen lite luft och lite vila för att det man strävar mot ska kännas betydelsefullt och roligt igen - då är det lättare att vara motiverad.


5. Påminn dig själv om målet

Gör tankekartor, skattkartor eller följ människor på Instagram som lyckats med det du vill lyckas med. Ha ett papper på väggen som påminner dig om vad du strävar efter. Reflektera över dina nyårsmål i slutet av varje månad. Om man aktivt blir påmind om det så blir det viktigare för en. Dessutom kommer det du strävar efter  att så småningom också bli en vana och då krävs inte samma motivationsnivå längre. Man blir van vid att spela gitarr varje dag och det blir en vana att ta upp gitarren fastän man inte skulle känna sig inspirerad. Motivationen hjälper en på vägen men det är vanan som håller det flytande. Men ibland kan motivationen också stärka vanan man har och då är det bra att påminna sig själv om vart man vill att vägen ska ta en. 

Vilka trix använder ni för att uppehålla er motivation? Berätta gärna! 

You Might Also Like

0 comments