En resa till Grekland | Social Media Detox | Lesbos 2018

07:00

Nu är det lite över en vecka sedan vi åkte hem från Lesbos där vi spenderade årets semester. Den veckan var absolut en av de mest avslappnande jag varit med om. Ingen stress, inga måsten. Bara vi, havet, god mat och Grekland - what more can you ask for?

Resan hade vi längtat efter otroligt länge. Vi beställde biljetterna redan i början av december förra året och tanken om semestern hjälpte oss igenom hela våren. Själv har jag varit till Grekland tre gånger tidigare - Kreta, Rhodos och Korfu - och nu blev det dags för Lesbos, som också är Greklands tredje största ö. Det var också lite annorlunda, då ön inte på samma sätt livnär sig på turism. Vårt hotell hade en underbar utsikt över havet och riktigt långt ut i horisonten kunde man se en del av Turkiets kust. På kvällen då det blev mörkt såg man kusten riktigt tydligt, då ljusen från städerna/byarna lyste över havet.

För oss var det viktigt att bara få slappna av och inte göra något speciellt. Vi valde att köra hela veckan utan sociala medier och internet, vilket faktiskt var det bästa vi kunnat göra. En av mornarna minns jag hur vi satt och åt frukost med utsikt över havet och att jag kände ett lugn jag inte känt på flera år. Jag visste inte vad någon gör eller tänker. Det kändes skönt att inte veta vad som händer i världen. Det kändes som om man nästan blev ett barn igen och att man faktiskt började njuta av det livet egentligen är och det som verkligen är viktigt. Vår natur, vinden, ljudet från vågorna, skrattet från dem omkring. Givetvis är det viktigt att veta vad som händer, men jag tror också det är viktigt att ibland ta ett steg tillbaka och bara se det som finns framför en just där och då.

Vi spenderade halva veckan på stranden och andra halvan gick vi omkring i naturen, klev upp på bergen och pratade med olika personer. Vi träffade t.ex. en otroligt inspirerande man som levt halva livet i Australien och andra halvan på Lesbos. Han berättade om sina äventyr och om hans vilda fester på 70-talet. Därtill läste jag nästan tre hela valfria böcker under veckans gång! För mig är det en otrolig mängd, och det var inga korta böcker heller. Under de senaste åren (enda sedan högstadiet...) har jag läst pinsamt lite litteratur utöver det obligatoriska. Det har inte handlat om att inte vilja eller vara intresserad, utan om att "inte hinna". Under min semester insåg jag dock att det nog mer handlar om prioritering än om att faktiskt inte hinna.

Naturen på Lesbos var så fint, men tort. Under augusti hade det inte regnat alls, vilket syntes. Bergen var fyllda med olivträd och vi stötte också på vilda geter. De stirrade på oss väldigt länge tills den största geten började leda de andra åt andra hållet. Havet var turkost och stranden var otroligt vackert. På grekiskt sätt fanns det flera små vita kapell runt omkring på olika höjder och i Plomari byggdes husen otroligt tätt. I Plomari fanns även vackra neonfärgade hus.

Maten då? Ohhh så himla gott! Jag var lite nervös inför resan då det här var min första gång i Grekland som vegetarian. Allt ordnade sig ändå på bäst sätt. Vi körde middagarna på ett äkta meze -sätt. Vi beställde alltså flera vegetariska förrätter och delade på dem. Under veckan märkte vi att det magiska numret för oss var 4 förrätter för att bli mätta och glada. Vi åt tzatziki, grekisk sallad och t.ex. friterade aubergines. Våra två favoritrestauranger i Agios Isidoros (byn vi bodde i) var tavernorna Paradise och Sunset. I Paradise mötte vi alltid våra favorithundar och på Sunset fick vi fira en grekisk kväll med grekisk musik och grekiska danser. Under de grekiska danserna var vi enda turisterna som deltog i danserna! :D

Oavsett att bilden är suddig, så är det här nog en av mina favoriter från hela resan.
Åh ja, våra favorithundar! På Agios Isidoros hittade vi ett hundpar. De gjorde allt ihop. Under dagarna vilade de någonstans, men varje kväll sprang de omkring byn tills de alltid kom upp till Paradise kring nio. Troligtvis fick de mat från ägarna då kunderna ätit klart. Dessa var absolut de sötaste hundarna jag någonsin träffat - har aldrig sätt hundar välja en partner på samma sätt som dessa!

Något negativt med Lesbos? Inte annars, men det som gjorde mig ledsen var mängden plast i både havet och i bergen. Vi räddade några plastpåsar från havet, men det kändes inte som om vi gjorde tillräckligt. Vi råkade se dokumentären A Plastic Ocean på Netflix strax innan vi åkte, som verkligen öppnade ögonen för det här problemet. Att sedan se problemet så konkret på så många ställen kring ön kändes ödesdigert.

Men all in all - det var en alldeles underbar semester! Vill ju bara åka någonstans nu genast, se nya ställen. Vi får se vart världen tar oss nästa år! ;)